Odin
Fritidsbåter har enda ikke vært noe stort tema, men det kommer nok etter hvert - og siden vi allerede er i Feiring (se forrige bilde) og ved Ove Langaards båter: Her er ODIN. For 30-40 år siden var større fritidsbåter ikke så vanlige som dag. Ei 24-fots snekke var jo ren luksus! Så Ove og ODIN vakte nok oppmerksomhet i den kategorien, og mange eldre mjøs-skippere vil nok huske denne båten. Bildet har vi fått av Arild Langaard.
- Detaljer
- Treff: 9577
WINNIE ved Feiringstranda
Dette bildet har vi fått av Arild Langaard og er fra den perioden båten var eid av Ove Langaard. Her ligger hun ved familiens hytte i nord-Feriring. Datoen må være rundt 1990 før båten fikk mere overbygg. I den nye årboka for Mjøsmuseet kommer det en artikkel om opprinnelsen for "Winnie" og søsterbåten "Willy".
- Detaljer
- Treff: 9364
Lettvindt, Helgøy, Mira
Enda et bilde som vi har fått fra Haakon Trogstad Fossum, denne gang med den noe større D/S MIRA. Bygget 1867 ved Aker (bygg nr 42) som LETTVINDT. 53x11 fot. Mjøsas første båt med propelldrift. Gikk som lokalbåt i Furnesfjorden, til Helgøya/Nes og Toten med Hamar som hjemmehavn. Hadde en kort tid også rute ned til Eidsvoll. Fikk navnet HELGØY i 1924, og MIRA ett år senere. Båten ble forandret flere ganger og skiftet mellom damp og motor. Mot slutten av karrieren var hun ren lastebåt og ble hugget på Minne 1960. Bildet som kan være tatt mellom 1925 og 1936 viser MIRA mens hun enda var en travel lokalrutebåt, og skipper Gudrun Trogstad står på dekk. Hvor bildet er tatt? - det vet vi dessverre ikke, men redaktøren tipper på et sted i Furnesfjorden.
Vi takker Haakon for enda et bidrag til Mjøshistoria. Flotte damer - både skute og skipper!
- Detaljer
- Treff: 9336
VESLEMIRA
Nordsveen har vært raskt ute og belært redaktøren (som også har bestilt nye briller). Båten er selvfølgelig "Veslemira" som på 1920-tallet gikk i rute i Furnesfjorden og som sannsynligvis avsluttet karrierern som fanteskøyte. Bildet er tatt før båten fikk styrehus, og den ser ganske ny ut.
Haakon Trogstad Fossum har lånt oss dette bildet, og det er skrevet "MIRA" på baksiden. Haakons mor, Gudrun, var kanskje den aller mest berømte mjøskapteinen - og hun førte jo en "MIRA". men ikke denne som bildet viser. Dette navnet er jo brukt på mange båter, og ikke vet vi om fartøyet har gått på Mjøsa, men etterlyser opplysninger om denne båten. Uansett så er det et nydelig skrog. Kontakt redaktøren dersom du kan bidra til oppklaring. Mail
- Detaljer
- Treff: 9302
Bundefjord i opplag
Båten ble bygget av Akers Mek i 1876 som "Prøven". Fartøyet har en komplsert historikk både som passasjerbåt, lastebåt og tømmertrekker som vi ikke skal bringe detaljert her. Gikk også på Losnavannet i et par år. Opprinnelig 42 fot og damp, forlenget til 54 fot 1909 og fikk Levahn semidiesel i 1922 og paasasjersertifikat for 48 pax. Fraktet melk til fabrikken på Kapp og trakk tømmer for Gjøvik Bruk under Toten-rederne Pannengstuen og Malerstuen som også hadde Svalen II. Bildet er fra 1950-tallet da båten lå i opplag (bildet kan være fra Totenvika). Skraphandler Johnsen på Hamar kjøpte båten i 1960 og hadde visstnok planer om å sette den i trafikk, men det ble kun noen småturer. Skraphandleren satte fyr på båten (se bilde lengre ned) og hugget skroget høsten 1960. Det var dessverre før begrepet "fartøyvern" var oppfunnet......
- Detaljer
- Treff: 9192