Tordenskjold på Tordenskjold
D/S TORDENSKJOLD var et av de staselige skipene på Mjøsa. Det kan vi stadig se i salongen som er bevart på Kapp og på de mange bildene av fartøyet. Navneplatene i baugen var fint dekorert, og på hekken hang - selvfølgelig - Peter Wessel, trønderen som ble den største legenden i dansk-norsk marine. Født i Trondhjem i 1790, dro til sjøs som 14-åring og kom både til India og Vestindia. Tok sjøoffisersutdannelse og fikk kommando på "Løvendals Glaei" som kapteinløytnant bare 22 år gammel. Ble adlet som "Tordenskjold" i 1816 og samme år vant han over svenskene ved slaget i Dynekilen. Men sjøhelten ble ingen gammel mann. Han kom han i krangel med en tysk adelsmann, og det ble duell med pistol! Men akk, sekundanten (som visstnok var korrupt til fordel for tyskeren) hadde glemt pistolene, og derfor ble det kårde. Men Peter hadde kun en liten pyntekårde som ikke var mye til hjelp, og han ble drept. Datoen var 12. november 1820. Et liv på kun 30 år til tross, Tordenskjold er i Norges nasjonalsang og har bildet sitt på alle danske fyrstikkesker. Og - som bildet under viser - så hang han også til pynt på hekken til en mjøsdamper.
- Detaljer
- Treff: 9125
Losna - rutebåten M/S "DaleGudbrand"
Losnavannet er litt nord for Mjøsa, men siden vi har fått et spørsmål om båttrafikk på denne sjøen, må vi anstrenge oss litt for å bringe lys over også denne saken.
Det er "Jon" som spør:" DaleGudbrand" gikk på Losna på 1990-tallet. I følge skipsregistrene har båten fortsatt samme navn og er registrert på samme eier på Tretten. Hvor er denne båten blitt av?
Avisa Dagningen har en artikkel 23. juli 1990 om båten "Nidelvbussen" som nettopp var sjøsatt. Redaktøren antar at det er denne båten det spørres om og som senere må ha fått navnet "DaleGudbrand". Båten skulle ha 2 daglige ruteturer med utgangspunkt Bådstø og med anløp av campingplassene rundt sjøen. Fartøyet: 18m x 4,4 m x 0,45m. 40 pax. Framdrift: 300 Hk Volvo Penta og vannjet. Eier og skipper: Torstein Sørgaard fra Trondheim som opprinnelig hadde tenkt å drive turistbefordring på Nidelva, men han fikk ikke kommunen med på planene. Siden redaktøren kun har deler av denne avisartikkelen, er det ukjent hvorfor denne båten havnet på Losna. Redaktøren kan kontaktes på 95 12 50 70 eller
D/S "Dalegudbrand" (bygget 1848) gikk også på Losna noen år, men ble ingen suksess. Hun ble flyttet ned til Mjøsa i 1861, men også her fikk båten kort karriere som passasjerskip.
Bilde fra Jon
Bilde fra avisa. Foto: Tor Kleiven
- Detaljer
- Treff: 10784
M/F Helgøya - andelsbevis i porselen
I 1984 ble det solgt andelsbeviser til bevaring av ferja. Og - ikke overraskende - Arve M Nordsveen var en av mange som bidro med risikovillig kapital. Og han har donert det synlige beviset i nydelig porselen til Mjøssamlingene hvor det henger på kontoret i Sævatbua. Fartøyet har fått eget hus, men trives bare måtelig på land som museumsgjenstand. Men hun skal bevares og formidles! - den utfordringen må Mjøsmuseet og Mjøssamlingene finne gode og framtidsrettede løsninger på.
Foto: Høiberg
- Detaljer
- Treff: 9001
VB 73
Varpebåten VB 73 burde kanskje vært kjøpt tilbake til Mjøsa? Bygget hos Leirvik Sveis på Stord 1954. Opprinnelig kun 21 fot, men etterhvert forlenget og ombygd til dekket fartøy. Hun hadde en 20 Hk Seffle semidiesel, vi kjenner ikke til hvilken motor som står om bord nå. Båten gikk på Mjøsa fram til 1966, kom deretter til Losna. Igjen i Mjøsa fra 1969 for Gjøvik Bruk. De solgte båten ca 1980 og hun gikk deretter som fritidsbåt ved Gjøvik med navnet "Gjøa". Nå ligger hun uvirksom og sterkt ombygd ved Strandefjorden Fritidspark på Leira i Valdres. Eieren av dette turistanlegget (som for et par år siden også kjøpte "Tyin") hadde tenkt å bruke båten i chartertrafikk, men så vidt vi vet har båten ikke vært i drift. Navnet er nå "Julia Maria" og venter bare på nye oppdrag..... Bildet er tatt i august 2011.
Foto: Per Inge Høiberg
- Detaljer
- Treff: 9238
WILLY ved Eidsvoll
Mjøssamlingene vil gjerne ha taubåten WILLY som medlem i Norsk Forening for Fartøyvern. Søknad er sendt og styret i NFF anbefaler at WILLY tas opp som medlem på landsmøtet i oktober. Der møter Magnus Sefland som delegat for Mjøssamlingenes M/F HELGØYA (som har vært medlem i mange år), og Per Inge Høiberg møter som delegat for D/S SKIBLADNER. Fartøyvernforeningen er ganske spesiell fordi foreningens medlemmer er selve fartøyene - ikke personer eller sammenslutninger. Dersom WILLY blir godtatt som medlem vil Mjøsa ha 2 flytende og operative fartøyer i fartøyvernforeningen. M/F HELGØYA er landsatt, og Riksantikvarens signaler tyder på at verneverdige fartøyer på land etter hvert skal betraktes som museumsgjenstander - ikke som båter under fartøyvernet. Derfor er det viktig at Mjøssamlingene markerer seg med et operativt fartøy som medlem i NFF.
Bildet under viser WILLY som tar om bord last ved Eidsvoll. Redaktøren har en anelse om hva dette dreier seg om, men avventer innspill fra personer som kan gi konkrete opplysninger.
Ring 95 12 50 70 eller mail
- Detaljer
- Treff: 8994