2 båter
BÅTOLOGEN KORRIGERER SEG SELV: Som en god representant for båtologene er Arve Nordsveen heldivis i stand til å rette opp når han har gravet fram nye opplysninger! Han skriver: " Først må jeg rette opp en feil jeg selv forårsaket i BLÅBOKA. SÆVAT fikk ny motor i desember 1960, men det nye overbygget skulle være ferdig til sesongstart 1958. Bildet kan være tatt i 58/59." Dessuten mener han at den andre båten har mye til felles med jaktene, men så vidt vi vet eksisterte ikke noen av disse på dette tidspunktet. Nordsveen setter - med forbehold - en liten knapp på STJERNEN.
SISTE: Kjell Johs Torgunrud er (ikke uventet) en av nerdene med spesifikk kunnskap om temaet! Han skriver i en kommentar: " Det må være Sundvika tidlig 1960, Sævat fikk ny motor, lugar og styrehus da. Den andre båten kan være Lillehammer eller Varrden. Tror gården heter Sundet, eller Sunni som de sier på Toten. Stjernen var i drift til 1959 og lå i opplag ved Kapp noen år."
Arve Nordsveen (nerd II) er bortreist (dog kun fysisk!) og har ikke sett bildet enda, men hans foreløpige kommentar over rikstelefon fra Tyskland understøtter ovenstående.
Denne er kun for mjøs-nerder! 2 båter på svai i Totenvika, årstall selvfølgelig ukjent..... Dette er et utsnitt av et oversiktsbilde, og var nok dessverre ikke tenkt som et båtbilde, stedet ligger ikke langt fra et kjent dampskipsstoppested - gården i forgrunnen er det sikkert noen som kjenner. Fartøyet til venstre i bildet må være SÆVAT, men til høyre - hvilken båt er det? Redaktørens beste tips er STJERNEN - og da snakker vi kanskje om midt på 1950-tallet? - noen bedre? Send mail til
- Detaljer
- Treff: 9896
Roferje over Minnestryken
Så lenge det har bodd folk ved sørenden av Mjøsa har det også vært trafikk over Minnestryken, og man har rodd og padlet over med forskjellige farkoster. Den første brua kom i 1879, men da kun for jernbane. Først i 1925 ble det mulig å kjøre og gå over stryken da jernbanebrua ble påhengt kjørebaner på begge sider. Bildet med roferje kan være tatt våren 1913 da midtspennet på brua ble forlenget - for det er anleggsarbeid i gang, og vognene på brua står der med materialer til arbeidet. Ferjemannen frakter 1 dame, 1 mann og 1 ku.
- Detaljer
- Treff: 10369
Ludvig Wieses Jernbarden-pokal
LUDWIG WIESE vil alltid stå tydelig i mjøshistoria: mannen som skaffet det aller første dampskipet til Mjøsa, nemlig JERNBARDEN i 1840. Han var svært driftig og satte også mange andre spor etter seg i innlandet. Og da JERNBARDEN ble tatt ut av passasjertrafikk i 1853, ble han hedret med 2 kostbare gaver, et taffelur av sølv med modell av Jernbarden som pendel (av handelsforeningen i Kristiania), og av direksjonen og amtstinget fikk han en kostbar vase i sølv med inskripsjonen "Jernbarden til Ludvig Wiese" og med en inngravert tegning av båten. TRULS HOLWEC er etterkommer av Wieses datter, og han har sendt oss bilder av denne pokalen som stadig er i familiens eie! Salige Ludvig fikk dessverre ikke noen lang glede av gavene, senere samme år døde han av kolera..... Og stor takk til Truls Holwech.
- Detaljer
- Treff: 9652
Ny informasjon om bilde
Heldigvis har Mjøssamlingene gode og kunnskapsrike informanter! Kjell Johs Torgunrud har sendt oss opplysninger om bildet av WILLY og mudderlørjene: Bildet er sannsynligvis tatt våren 1982. Mudderlekterne skulle på slipp for reparasjon og montering av rekkverk før mudring ved Lillehammer utpå høsten samme år. Og mannen på bildet er ikke Kåre (som red. mente å gjenkjenne), men hans bror Alf Torgunrud. Takk til Kjell for opplysningene!
- Detaljer
- Treff: 9453
Kåre, Willy og lørjer
Redaktøren håper å få hjelp til å datere dette bildet. Stedet er Minnevika, fartøyene er WILLY og de 2 mudderlørjene, mannen er Kåre Torgunrud og årstida må være på forsommeren. Båten på stranda er VB70 og Sævatbua på vestsida av pakkhuset er enda ikke gjenoppført, men oljetanken som stod der er borte. Hvis noen kan hjelpe med dato, så skriv gjerne i gjesteboka eller send en SMS til 95 12 50 70
- Detaljer
- Treff: 9506