DS SKREIA og kapt. Langaard
SKREIA (1902) hadde samme fører i 32 år: Anders Langaard fra Feiring. Men før han overtok som sjef på Skreia hadde han vært 13 år som styrmann på DS Hamar. Her ser vi Langaard på galgedekk styrbord side, hvem de andre er kjenner vi ikke til. Og båtens opprinnelse bør vi forske mere på: Skroget kom til Hamar fra Grimstad, og mytene sier at den egentlig skulle bli hvalfanger, men at en brann på verftet skadet skroget og det derfor havnet på Mjøsa. Hamar Jernstøperi ferdigstilte fartøyet, og det fikk et langt og betydningsfullt liv - men uten hval i sikte... Skreia ble hugget i 1957.
- Detaljer
- Treff: 10036
Mudringsflåten
Kjell Johs Torgunrud har sendt oss bilde av den opprinnelige mudringsflåten under manøvrering: Slepebåten D/S DØLEN, mudderapparatet DALEGUDBRAN, mudderlekter og hjelpebåter. DALEGUDBRAN (1909) ble bygget på Fredrikstad Mek (levert sammen med DØLEN) og var et såkalt "paternosterverk". Betegnelsen stammer fra latinsk der "Pater Noster" = "Fader Vår" og her henger det sammen med "paternosterkrans" som er en rosenkrans. Og "krans" nemlig er stikkordet: Gravemekanismen på et slikt apparat er en sammenhengende roterende krans/kjede av grabber eller skuffer som senkes ned på sjøbunnen og graver med seg mudder, grus, sand som dumpes i en lekter. Lekteren har bunn som kan åpnes og tømmes etter at den er slept på dypt vann. DALEBUDBRAN hadde en kraftig dampmaskin som drev gravemekanismen, men ikke egen framdrift. Det var vanlig at slike mudringsverk ble slept til mudringsplassen. Der ble verket holdt på plass av 6 store ankere og forhalt ved hjelp av ankerspillene etter hvert som arbeidet skred fram. DALEGUDBRAN hadde kapasitet på hele 60 m3 pr time! DØLEN sank i 1968. DALEGUDBRAN ble hugget samme år, det eneste som finnes nå er noen ankere og det store hjulet på toppen av apparatet som kjeden gikk rundt. Det ligger på Fremmingøya. Skulle gjerne hatt det på Minne - men det er uhorvelig digert og tungt, derfor blir det liggende på øya som et kulturminne om at mudringsflåten hadde sin base der.
- Detaljer
- Treff: 9840
D/S Kong Oscar ved Lillehammer
Bygget 1867 ved Nyland. 159 fot. Søsterskipet D/S OSLO ble levert samtidig til Oslofjorden. Tatt ut av rutefart 1915 og ombygget til luksuriøst cruiseskip under navnet MJØSEN. Fikk mye ros i avisene for innredning, servering og service. Criuseopplegget omfattet en ukes ferie på Mjøsa med besøk på omliggende severdigheter. Om natten ankret man opp i "en lun vik". Også omtalt som "sanatorieskip". Hugget 1930.
- Detaljer
- Treff: 12205
Skibladner 1928
Per Sætre har gitt oss dette bildet som viser Skibladner i Vorma 1928. Pers mor, Olaug Elisabeth Olsen (Sætre) 4 år og Reidar Nestor Krogvold 5 år poserer.
- Detaljer
- Treff: 10263
DØLEN ved Hamar
Dette bildet har vært vist før, men nå har jeg funnet det i bedre oppløsnng. Mjøssamlingene er sannsynlig eier av dette fartøyet nå, selv om det dessverre har ligget på bunnen av Vorma i 43 år. Bygget 1909 ved Fredrikstad Mek. 65 fot lang og 15,5 fot bred. 40 brt. Anskaffer: GLB - som har gitt båten til oss.
- Detaljer
- Treff: 9671