Kongens siste reis
KONG OSCAR gikk på Mjøsa i over 60 år, de siste 15 som MJØSEN. I 1930 var det slutt, hugginga startet på Minne der det meste innvendig ble tatt ut. Deretter ble båten slept til Hamar hvor det endelige punktum ble satt. Sannsynligvis var det kollega TORDENSKJOLD som slepte delikventen hele distansen, på bildet er slepet rett utenfor Hamar. Ankeret som vi ser hengende i baugen ligger nå på dampskipskaia på Hamar. Kun 6 år senere led TORDENSKJOLD samme triste skjebne og på samme sted....
- Detaljer
- Treff: 9963
Minnevika, vinteropplag
Dette oversiktsbildet må være tatt rundt eller før 1980, noen av våre lesere kan sikkert tidfeste det nærmere. Fartøyene er SVALEN II (på land), START (forrest), mudderlekter, SÆVAT, SKIBLADNER. Det ser ut til å være på vårparten, styrehusdøra på Svalen II står åpen og John er nok allerede i gang med arbeidet. Sævat har stadig gul skorstein og er enda ikke solgt fra GFF til Mjøsfærgen - så da er det før 1981. Og Start er ombygd slik Ove hadde den.
- Detaljer
- Treff: 9748
DS Gjøvik på Gjøvik
Situasjonsbilde fra kaia på Gjøvik, DS GJØVIK losser stykkgods. Bildet er tatt etter ombygginga av båten i 1923 da den ble forlenget til 100 fot. Bygget 1902 av Akers Mek bygg nr 208, 88x17x16 fot (LxBxD). 166 passasjerer, mannskap: 6 + restaurant. Gikk i rute som passasjer- og stykkgodsbåt i farvannet midt i Mjøsa (Gjøvik/Kapp/Hamar). Rent i senk av DS TORDENSKJOLD i Nessundet i 1912, men ble raskt hevet og reparert og fortsatte i samme trafikk fram til midt på 1930-tallet. Kjøpt av Mjøsfærgen AS i 1937, men etter å ha blitt skadet i isbryting ble båten hugget i 1939.
- Detaljer
- Treff: 10067
Mjøsfærgen 1935
Siden Mjøssamlingene skal på Gjøvikmarken, er det på sin plass å vise fram ei av de 5 Mjøsfærgene, nemlig den eldste fra 1923, her ved Smedstua 1935. Bygget på Minneslippen av Sarpsborg Mek, bygg nr 1, 59x16 fot. I 1937 ble overbyggene flyttet ut over borde for å få bedre plass på dekk. Gikk i rute til 1950, deretter reservebåt med div oppdrag. Solgt til Gran kommune i 1967 for drift på Randsfjorden og gikk i rute der til 1972. I privat eie siden 1991 og ligger i dag i Røykenvika. I dag er Mjøsfærgen II i drift på Randsfjorden, den 3 i rekken (som aldri fikk navnet III) ligger ved Gjøvik som serveringssted (åpnet august 2011), Mjøsfærgen IV heter nå Drøbaksund III og går i Oslofjorden, mens Mjøsfærgen V har nå navnet Aldra og er i rute i Nordland.
- Detaljer
- Treff: 10555
Nesbrua under bygging
Brua mellom Nes og Helgøya ble bygget i 1957, noen som kjenner til dette bildet?
- Detaljer
- Treff: 10144