D/S INDUSTRI
Skattumsbåtene er et av temaene på vår markensutstilling på Gjøvik i disse dager. Vi supplerer her med et bilde av INDUSTRI (nr 1) som går under jernbanebrua på Minne. Årstallet er1893 og båten er godt lastet. Bygget 1870 ved Gjøvik, Treskrog 82 x 22 fot. Var i drift i ca 50 år.
- Detaljer
- Treff: 9344
Nes brygge - maleri
Bildet er malt av Martin Finborud (født 1861) og kan være fra sist på 1800-tallet? Det kan både være et situasjonsbilde malt direkte etter motivet, eller fritt komponert etter hukommelse og fantasi. Uansett så viser det bryggeliv på Nes, med skråbrygga, pakkhus, hesteskyss, båter og mennesker. Ei jakt er på vei inn, og 3 mennesker samt melkespann (?) står på en platting. Det er tidlig vår (se trærne) og vannstanden er lav. Denne plattingen kan være ei flytebrygge som er lagt ut for ekspedisjon av rutebåter og roferje til Helgøya siden det ser ut til å være for lite vann ved kaia. Men hva med den stolpen som ser ut som ei ganske lita kran? Står den på plattingen eller er den rammet ned i mjøsbunnen?, og hva ble den brukt til? Har kunstneren laget den alt for liten? Står den på feil plass? Folka på plattingen/flytebrygga ser uansett ut til å vente på noe - sikkert båtskyss.
Et flott bilde med mange detaljer og mange spøsrmål - noen lesere her som har gode ideer og forklaringer? Mail
- Detaljer
- Treff: 9986
Velkomstplakat!
Et aldri så lite stykke mjøshistorie på Helgøya! Improvisert og kreativ plakat fra 1985. Den henger i Sund Sag & Mølle ved Sundbrygga. Plakatkunstneren bes melde seg!
- Detaljer
- Treff: 9022
NORD, dampbåt med spennende historie
D/S NORD - det navnet fikk båten i 1892, men var opprinnelig døpt VORMEN. Sjøsatt 1876 på Årnes, bygget av Motala Werkstad, 48x10 fot. Omdøpt til GJØVIK i 1881. Gikk først i trafikk Årnes - Eidsvoll, deretter en kort tid mellom Gjøvik og Hamar, så igjen på Vorma med diverse oppdrag. I perioden 1941 - 1952 i rute mellom Redalen og Gjøvik. Hugget på Gjøvik 1953. Båten var opprinnelig uten overbygg, kun baldakin, men fikk etterhvert salong og så styrehus. NORD er i ettertid nok aller mest kjent for spritsmuglinga i 1921 mellom Hamar og Eidsvoll - forbudstid og storstreik og storm til tross - D/S NORD fraktet 5000 liter sprit illegalt over Mjøsa. Mannskapet var bevæpnet med rifle og revolver! Les Arne J. Bergs artikkel i Mjøsmuseets årbok 2009.
Bildet er tatt i 1949 ved Gjøvik, vi ser at MJØSFÆRGEN II er under bygging i bakgrunnen.
- Detaljer
- Treff: 9255
Mjøsfærgen II 1950
Siste om Randsfjordferja II ex Mjøsfærgen II fra OA HER
M/F MJØSFÆRGEN II ble bygget av Sarpsborg Mek., sjøsatt i 1949 og i drift fra 1950 (byggeskiltet ses på fronten av brua). 98x35 fot, 20 biler og 150 passasjerer. Solgt til Randsfjorden 1971 og satt i drift her som M/F RANDSFJORDFERJA II i 1972. Og dette fartøyet trafikkerer stadig sambandet på tvers av Randsfjorden. Oppland fylkeskommune er nå reder, men ikke uten problemer. Ferja har visse utfordringer med krav fra Sjøfartsdirektoratet og har vært innstilt i perioder. Les mer her: Oppland Fylkeskommune Bildet under er fra lykkelige dager på Mjøsa! Fotografen kjenner vi ikke (som vanlig når vi dykker i egne arkiver), men det må være tatt da båten var ganske ny, kanskje i 1950. Bilen i forgrunnen er påmalt "Selmer G" , kanskje reg.nummeret E 1812 kan frambringe nye detaljer om bildet.
- Detaljer
- Treff: 10770