Mjøshistorie

Skulle D/S SKIBLADNER ikke lenger være et dampskip? Disse artiklene sto i Oppland Arbeiderblad i 1957.

 

Jan Granholt og Svenn Sandvold har gått gjennom atskillige kvadratmeter med aviser for å finne nettopp denne artikkelen som sto i Oppland Arbeiderblad 20.april i 1956. Jan var helt sikker på at han husket å ha lest dette som guttunge, og etter iherdige søk ble avisartikkelen gjenoppdaget! Det aller mest unike er bildet av STJERNEN som lastebåt.

ikke i selve Mjøsa, men i samme vassdrag….! 
I 1993 ble det gjort et helt spesielt funn i Glomma ved Bingsfoss. En turgåer så noe som stakk opp av mudderet og som kunne ligne på en båt. Klokelig nok kontaktet han Sjøfartsmuseet, og det ble konstatert at dette var et helt spesielt funn: en eldgammel stokkebåt. Båten ble møysommelig hevet, og C14-datering viste at båten var 2200 år gammel, altså fra ca år 200 før vår tidsregning - og derved 1000 år eldre enn noe annet båtfunn i Norge! Stokkebåt er en uthulet trestamme, og er "stam-mor" til alle andre båttyper. Stokkebåten fra Bingsfoss er i eik og ca 10 m lang, men stevnen mangler, derfor har den opprinnelig vært ca 11 m, med plass til 12 mann med utrustning. Den kan ha vært brukt til transport, fiske, eller som krigerbåt. Båten har det offisielle navnet SØRUMBÅTEN og befinner seg nå på Sjøfartsmuseet. Det er bygget en vitenskapelig riktig replika av båten, og eikestokken måtte hentes fra sørlandet. Men på den tida SØRUMBÅTEN ble laget, var klimaet på våre trakter betydelig mildere enn i dag, og solid eieskog var det rikelig av.  

Selv om båten ble funnet ved Bingsfoss, så har den beviselig ikke ligget der særlig lenge, men kommet drivende nordfra under flom, kanskje ikke helt fra Mjøsa, men hvem vet?

 

D/S KVIK ble bygget i 1866 i Bergen, og gikk mellom Tvedestrand og Risør. Ble kjøpt til Mjøsa i 1925, og ble en trofast sliter både som passasjer- og lastebåt. I 1960 gikk KVIK i opplag, og lå lenge i Totenvika sammen med D/S LILLEHAMMER. I 1975 (eller -76) ble noen lei av å se disse båtene ligge som spøkelsesskip, og både KVIK'en og LILLEHAMMER ble slept ut på dypere vann og senket (det hersker litt tvil om årstallet, det er mulig at båtene ble senket med ett års mellomrom: -75 og -76-.) MJØSSAMLINGENE har kommet over et filmklipp fra senkningen av KVIK, og Bjørn Karlstad forteller at bestefaren hans, Brede Gulliksen (som drev båten i mange år), sto på stranda og så på: "Je hadde æller sett 'n bæssfar greti før, men da KVIK'en gikk ner, da rænt det tårer….."

 

Se det meget triste videoklipper HER

 

KVIK som passasjerbåt i velmaktsdagene…

 

KVIK i opplag i Totenvika før senkninga

D/S TORDENSKJOLD er beskrevet lengre nede på denne sida i et par artikler. Båten ble hugget for over 70 år siden, men dekkshusene, rekkestøtter, lysekrone og litt inventar er tatt vare på. Bildene under viser dekkshusene med interiør som står på Kapp, det aller meste er i original stand og er et unikt kulturminne fra dampskipstrafikken.

 

Den forreste delen var nedgang til dekket under (døra og det første vinduet), resten var røkelugar.

 

Fra røkelugaren