Mjøshistorie

Vi har tidligere skrevet om BUNDEFJORDs triste skjebne. Klikk og les på denne lenken: Bundefjord i brann

Hamar Arbeiderblad 30. september 1960:

"En av jernbanens store kraner har vært i virksomhet på Jernbanebrygga om dagen. I samme slengen tok den jobben med å få vraket av gamle Bundefjord på det tørre igjen. Selv for det svære monstrumet av en kran var det ikke noen enkel sak å få flyttet det atskillige tonn tunge vannfylte skroget. Men etter en del lirking gled den ille medfarne dame opp på grunna hvor den nå skal møte sin totale undergang som spikermateriale. (Per Solheim)"

Bundefjord heves_vrak_HA_30.09._1960_bildet

Disse to britiskfødte Unicraft-søsterbåtene har hatt mange søsken. Hvor mange vet vi ikke, men sikkert er det at de ble spredt over store deler av verden både under og etter 2. verdenskrig. Redaktøren har oppdaget at "Colonial Film - moving images of the british empire" i London har 2 filmer (dessverre ikke tilgjengelige, men godt beskrevet) der Unicraftbåter er med! Begge filmene er tatt opp i Burma under krigen (1945). Den ene viser en Unicraft med lekter på slep i elva Irrawaddy. Den andre har et innslag der en motor blir heist om bord i en Unicraft på elva Chindwin. Sivilister losser ammunisjon, våpen og utstyr fra lektere.

Dessuten: "The Singapore Free Press" melder 26. september 1947 at regjeringen i Singapore i 1946 hadde  kjøpt 15 slike "15,5 tons tugs fitted with diesel engines" og solgte i 1947 en Unicraft-taubåt til regjeringen i Thailand. Prisen var 25.000 dollar "assembled" - altså ferdig montert. Det understreker at båtene kom flatpakket fra England.

Videre: Da GFF forhandlet om kjøp av"Willy" i 1948, lå det ikke mindre enn 12 flatpakkede (packed and boudled) "Willy"-er til salgs i London!

Les om Akers Mek, "Færdesmanden" (bygg nr 1) og mye annet på denne linken: LARDEX

Og her: Færdesmanden

Modellen står på Jernbanemuseet på Hamar.

Dette avisutklippet har vi fått av Wilhelm Olssøn, publisert i Hamar Arbeiderblad 14. mars 1981, skrevet av Kåre Prytz:

"Våren 1947 var Helgøya praktisk talt isolert. Isen var råtten, ferja i Nessundet til reparasjon, melketransporten var forbundet med livsfare, og våronna krevde kunstgjødsel. Hamar og Nes Dampskipsselskaps ledelse mente det var for tidlig å begynne å bryte opp isen. Det var da en del øyinger tok saken i egen hånd. Vi har bedt en av deltakerne, Nils Chr. Stabo-Eeg, om å gjenkalle dette forprosjektet til dagens sivile ulydighet."

 

Skreia priater_s

Dette er ikke mjøshistorie, men siden agurktiden for mjøsredaktøren er om vinteren, bringer vi nå en liten kuriositet.

D/S "Mjøsen" var jo et naturlig navnevalg for et fartøy på Mjøsa, men "Mjøsen" har også seilt i saltvann,  nemlig barken "Mjøsen". Dette seilskipet gikk i slutten av september 1889 fra Drammen med trelast som skulle til London. Kapteinen het Haagensen, og hva som egentlig skjedde på denne turen er foreløpig ukjent for redaktøren. Men: den hollandske dampbåten "Hispania" fant imidlertid "Mjøsen" ute i Nordsjøen, forlatt av mannskapet og fullt av vann. "Mjøsen" ble slept inn til Ijmyiden i Holland, og mer om den saken vet vi ikke....

Under: En bark er et 3-mastet seilskip hvor de 2 forreste master er skværrigget mens aktermasten fører mesanseil. Her barken "Kvik" av Fredrikstad:

Kvik bark